Играта

Код: 9549375242
Виж всичко от: Хеликон
7,00 лв.
loader
Зареждане...
Описание
Дяволските изкушения и играта на себепознаването "Съществува една тайнствена граница между съня и пробуждането, когато човек все още лежи със затворени очи, но съзнанието му току що се е превключило от режим на зареждане в тестови режим. Тогава контролните му лампички започват да мигат като индикация за протичащия в него процес на тестване на основните му системи. Когато тестът приключи успешно и съзнанието се увери, че тези системи функционират нормално, лампичките изгасват и човек отваря очи. В този момент съзнанието автоматично преминава в режим автопилот и на практика повежда човека през новия ден." Ал. Хикс Книгата на Александър Хикс "Играта" предлага оригинално поднесена симбиоза между реално и фантазно; между философия и битов прагматизъм; между наука и изкуство. Читателят е изправен пред изпитанието на размиващите се граници и нито в един момент не е сигурен в стабилитета на ориентири като: време, пространство, универсални ценности, психологически установки. Това се дължи на присъствието на героя Доналд Гарсия, който олицетворява дяволското начало; всемогъщата десница на щедрата съдба; провокатора, който едновременно изгражда и руши. Тази библейска и вече до голяма степен универсална във фикционалния свят фигура, е олицетворение на онази потисната от комплекси теза, която Крис (потърпевшият герой) би искал да отстоява, но му липсват и смелост, и талант, и авторитет. Появата на силния доброжелател е отправна точка за промяна, която се извършва на всички нива. Промяна, осъществена по метода на трамплина - драстична, без съответните естествени натрупвания и преходи вътре в личността. Изненадите на метаморфозата илюстрират теорията на Дейвид Хюм, че в духа...." не съществува простота в даден момент, нито тъждество в различните моменти, колкото и силна да е нашата естествена наклонност да си въобразяваме такава простота и идентичност". Манипулиращата преса на Дон постепенно разграничава Крис от първоначалната му самооценка, той се вижда през една нова и вторична по отношение на личността му призма и забра вя, че всички придобивки са данък, платен на всемогъщия му покровител, а не са следствие на неговия труд и духовен ръст. Затова в определен момент на изтрезняване той няма да може успешно да се вписва в ролята и ще се опита да заяви чрез протеста и спора силата на своето ново его. Оказва се, че и посредственият журналист,"мравката" може да се реализира не според очакванията на онзи, който извайва новия му имидж, защото подадената ръка е всъщност маскирана верига, а предложените блага - повод да загуби обичта на истинските си приятели. Всичко в живота се оказва илюзия. Качването нагоре по стълбицата на йерархическата пирамида е слизане в духовните и отражения и обратно. Нихилистичната теория, че животът е лишен от смисъл, че независимо от усилията, не можеш да промениш нищо, прехвърля диалога в сферата на философията, а по-късно и в света на научните твърдения на Стивън Хокинг за устройството на атома и вселената. Целта е да се намери формула на едномоделността, чрез която да се анулират възможните изключения. Човекът е назован чрез неговите негативи: безсърдечен, егоист, груб, насилник, безотговорен, разрушителен в амбициите си. Дяволът не само вижда човека слаб и себелюбив, той му помага да се прояви в тази насока, проправя пътечките пред неподплатените с качества амбиции, оголва чувствителността на егото, демонстрира неограничената власт на безскрупулния и това му доставя наслада. Но давайки шансове на личността, Дон и прави услугата да опознава: света, себе си, хората, обществото, а знанието е сила и страдание, и алтернатива. Авторът ни приканва да се вгледаме в провокациите на Дон и да доловим тяхната амбивалентност - в това е неговата твърде смела позиция да внуши, че фигурите на доброто и злото често се сливат и черпят сили една от друга. В диалога между двамата герои се подхваща играта. По принцип тя е начин да се опознае живота, предлага възможност за уподобяване на определен модел и е репетиция за утрешна роля. Позитивната и сила обаче може да бъде опорочена, когато участниците са неравностойни или е насилствено наложена. Играта може да остане тайна за част от играчите особено за невежите, които не познават или не признават правилата. Но нали атомите се движат в кръг не по силата на желанието, а следвайки единствено възможната посока. Изгодата е да се въртят по-близо до идеалния център (разбиран в общността като елит). Вградената в диалога притча за детето и мравката асоциативно тълкува ситуацията, като дава възможност на Крис да се познае в позицията на безпомощна жертва. Позиция, в която единствената надежда се крепи на вярата, че силният, господарят, е добронамерен и зачита живота като ценност. Не е трудно в този епизод да открием съвременни догадки за живота на Земята като "експеримент", както и близост с теориите за човешкото стадо, чийто живот е заложник в играта на Големите. Всъщност книгата съзерцава играчите на различни нива: всеки има своя пътека, свое лоби, тайни, сделчици, притежания; и когато започваш играта, не се знае дали тя е наистина твоя, или си второстепенен герой в нечий грандиозен спектакъл. Чувството за несигурност е видяно като лост на властващия: той трябва да го поддържа с позволени и непозволени методи. Авторът провокира интерактивни връзки с класици като Достоевски, Гьоте, Булгаков, Смирненски.. Различността в диалога и преходите е в посока - яснота на посланията, близост до съвремието, убедителност на речта на героите. Оформена като дневник, творбата предполага интимност на споделеното и на самия прочит. Действието се завърта в два дни, които препращат към натрупания с хилядолетия опит на човечеството. Както атомът пресъздава движението в космически мащаб, така и отделната личност поглъща в себе си съдбата на човечеството, независимо колко е невзрачен индивидът. Съвременното състояние на цивилизацията, обремененото ни вътрешно Аз е дискутирано на чаша вино, подправено с доза ирония. Присъствието на Дявола като фактор: ту външен, ту интимен за съзнанието на Крие, подчертава релативността на идеите по принцип. Дори мечтата за бързо и безпроблемно забогатяване се оказва не константа, а променлива, защото лесните ходове не гъделичкат достатъчно пораслото его на човека; той търси битката, играта, влече го позицията на самия Доналд Гарсия. Не му допада да бъде един от многото, получили по неясни причини "помощ от приятел". Интересът към ставащото в книгата се засилва постепенно. Неусетно като в центрофуга, се завихрят въпросите: защо живеем в ценностен хаос; защо понякога заплащаме прескъпо оцеляването си; защо непрестанно местим границата, бележеща териториите на позволено и непозволено, бяло и черно, добро и зло. Отговорът със сигурност не е един. Но той сигурно може да бъде разчетен някъде там, в оня интригуващ миг, когато дяволската опашка заискрява с ореола на светостта, а читателят с почуда търси и не открива онази толкова удобна, макар и често променлива, граница между добродетелност и грях. Вероятно защото често между тях има само един сън разстояние. Александър Хикс
Характеристики
Тегло (кг.)
0.202
Марка
Хеликон
Author
Александър Хикс
Publisher
Фондация Буквите; Нова българска литература
Година на издаване
2006
Book Size
20x14
Book Pages
162
Cover Type
меки
ISBN
9549375242
Доставка

Фиксирана доставка от 6.99 лв.

Безплатна доставка над 200 лв.

Доставките се извършват от куриерски фирми СПИДИ и ЕКОНТ. 

Срокът за доставка на територията на България е до 5 работни дни.

Разбери повече за начините на доставка

Ревюта
Оценка за продукт
Само регистрирани потребители могат да пишат коментари. Моля, влезте или създайте акаунт
Може да харесате още