Калиник. Роман за един новомъченик

Наличност: Наличен
SKU:
9549948420
Връщане до: 14 дни
3,00 лв.
Условно хората могат да се разделят на създатели, носители и консуматори на митове. Почти навсякъде периодът на митотворчество е приключил, защото той е белег за формообразуване на съзнанието за история - лична и общностна. Има обаче области на човешкото съзнание и на земната карта, където митовете все още се създават, а техните творци сами се опоетизират в герои. Една от тези области на примитивния, но психологически девствен дух, който все още може да твори легенди, е Родопа планина. Тя се намира в контактна между гръцката и славянската култура зона. Средище е на българомохамеданска и християнска традиция, подплатена от един силен и все още неизследван тракийски цивилизационен субстрат. През цялото средновековие и в османския период Родопа е капсулирана в своята многолика същност и не търпи силни влияния, освен, че се лута между привилегиите на официалната религия и криптохристиянството. Тази изолация прави планината трудно разгадаема, митична и консервативна за жителите на околните области, а консервативността й поражда порива към митотворчество на местното население. Аз съм от "жертвите " на мита за Родопите, който се поражда от недостатъчната информация, от великолепния ландшафт, от ненамираемия храм на Дионис и илюзията за всичко това, подклаждана от самите нейни обитатели. Нямам корени тук, но сезонно мигрирам сред баирите с топли форми, при прохладните вечери и в тишината, която ми позволява да чувам само собствените си мисли. Веднъж една възрастна съседка от с. Чокманово, за да ми докаже тезата си за нерадостното бъдеще на България, каза, че помни "византийско, турско и комунистическо, но такова като сега никога не е било ". Това бе първият ми сблъсък с носител и творец на митове, пред когото всякакъв исторически аргумент е немислим, а причинноследствените връзки са химера. Тази жена не бе родена по-рано от 1912 г. т. е. преди средната част от Родопите да преминат в границите на България, но имаше усещането, че е изживяла всичко, за което е чувала около огнището или по опашките за хляб, лимонада и дини. За нея легендарният разказ беше истински преживяна история. По-късно разбрах, че този тип фолклорно историческо съзнание не е рядък в Родопите, а неговият наивитет е една от скритите чаровности на планината. Такива форми на живот извън времето с усещане за надисторичност са засвидетелствани от културните антрополози в поречието на река Амазонка, в Африка, сред ескимосите и изобщо сред примитивните племена, където шаманът диктува ритъма на времето и организира социума. Родопчани живеят изолирано, но градивно, дори в границите на съвременната българска държава. Липсата на железница тук забавя дори новините, прави абстрактно далечна дори централната власт, създава усещането за автономност и самодостатъчност, а легендата за безкрайните чевермета, постоянното пеене на прекрасни песни и тоновете смилянски боб са привилегия само на туристическите центрове. В действителност родопчанинът е затворен в своята Аркадия, пестелив и разумен е, но все още вярва в разкази за закопани иманета и за вградени моми. Той се урбанизира чисто формално даже в родопските градове, но на задната част на къщата му винаги има животинки, дърва, малка като престилка обработваема земя, а прозорците му гледат към гората. Тези чисто социалнопсихологически елементи от неговото битуване говорят за фолклоризиране на съзнанието му и за онази консервативност, която ражда привързаността към ирационалното на мита и легендата. В този контекст е и познанието на родопчанина за историята независимо от неговата професионална квалификация, среда и бъдеще. Всичко, написано по-горе, се открива и в настоящата книга. Тя се основава на абсолютна, но красива измислица с втъкано усещане за митологизирана история. Липсата на достоверни данни за един сравнително дълъг период от историята на Родопите кара отец Иван Василев сам да създаде своя романизиран прочит на несъществуващи документи, сякаш за да запълни като шаман вечерите на скупчените около софрата малчугани, жадни за приказки. Опитът му е трогателен предимно с това, че той сам неволно пада в капана на ирационалното отношение към миналото, но това не е порочно в съвременната литература. По подобен начин творят У. Еко, П. Зюскинд, В. Мутафчиева, М. Юрсенар. Повествованието на отец Василев притежава характеристиките на диахронното митологично време извън времето, където хаотично, но увлекателно се говори за богомилство, исихазъм, теология, история, фолклор и потурчване. Тези исторически и културни феномени са обрамчени от собствените възгледи на автора. В разказа за тях се намесват и някои смели теории с исторически привкус. Причината за последното не е само неговото богословско образование, но най-вече фактът, че е родпочанин, който не може да живее извън легендата. Все пак в тази книга не всички легенди са измислени. Някои от тях авторът е чувал от възрастни хора, преработил ги е, създал е достоверно звучащи текстове със средновековен житиен характер, използвал е думи и изрази, характерни за местния диалект, вкарани са и оригинални гръцки фрази. Особено интересно е въвеждането на термина "автомартир ", с който се наричат мъчениците, които сами са се жертвали за вярата си. Терминът е гръцки, но той не съществува дори в гръцката богословска литература. Всъщност става дума за историческия феномен на съзнателното и доброволно мъченичество, който е характерен предимно за гръцките земи през XIX в. Това явление наскоро бе описано научно от К. Нихоритис в монография. В нея ученият грък е изнесъл потресаващи исторически факти за съществуването на цял механизъм за обучение в порива към саможертва за вярата на млади момчета на Света гора. И. Василев не познава този исторически труд, но паралелно излага своето виждане в тази насока. Така авторът лансира интересна, досъчинена идея за житието на местния светец Висарион Смоленски, наричан произволно в книгата Калиник. Василев е и проповедник. Много често в текста се среща декларативно обяснение на феномени, постулати на вярата и директно внушаване на християнски ценности, но и тези елементи се вписват в ролята му на пастир. Всичко това прави разказа му жив и увлекателен предимно за родопчаните, които живеят в мита и с него. За другите, за представителите на подредената и отегчена паважна култура са надявам разказаното в тази книга да е екзотично. Книгата като краен резултат е един приятен краеведски разказ с елементи на литература, забременей от чаровно усещане за паралелна история, чрез който И. Василев се е забавлявал, опитвайки се да достигне големите образци на родопското митотворчество в лицето на Н. Хайтови А. Дончев. От големия родопски разказвач Василев е почерпал афинитета към легендата, а от романиста е наследил интереса към драмата на подменената религиозна идентичност. Не на последно място авторът е обрисувал мита за самия себе си точно в тази планина и с точно същата съдба на свещеник, раздиран от дилемите на светското и духовното, на високотехнологичното и примитивното, на Родопа и другото. д-р Емануел Мутафов, н.с. Българска академия на науките Институт за изкуствознание
Спецификации
Тегло (кг.) 0.155
Author Иван Василев
Publisher Смолян/2004
Година на издаване 2004
Book Size 24x17
Book Pages 88
Cover Type меки
ISBN 9549948420

Доставките се извършват от куриерски фирми "Спиди" или "Еконт Експрес", като цената на услугата се определя според избрания начин на доставка и теглото на поръчаната стока.

Официален анализ на куриерска фирма Спиди показва, че голяма част от съботните доставки на пратки до адрес са неуспешни, тъй като пратките не могат да бъдат доставени от куриерите, поради отсъствие на получателите.

По тази причина считано от 01.11.2018 г. Спиди въвежда допълнителна такса за доставка на пратки до адрес в събота в размер на 3.60 лв. (с вкл. ДДС) за пратка. Добавката ще се прилага за доставки само до адрес на получателя. Надбавката няма да се прилага за пратки до офис на Спиди.

В тази връзка, считано от 01.11.2018 г., Пазарувай Лесно ООД също ще начислява допълнително 3.60 лв. към транспортните разходи за поръчки с доставка до адрес на клиента в събота, ако изрично бъде посочено в поле коментар на поръчката.

* Цената на доставка се изчислява в реално време и се вижда в количката, при оформяне на поръчката.

* Срокът за доставка на територията на България е до 5 работни дни.

* Сроковете се отнасят за поръчки, направени до 15.00 часа. Срокът за доставка на поръчки, направени след 15.00 ч., се удължава с един работен ден.

* При извънредни обстоятелства и независещи от нас причини, сроковете за доставка е възможно да не бъдат спазени.

* Ако ние не сме в състояние да изпълним Вашата заявка, поемаме отговорността да се свържем с Вас и да Ви информираме. В случай че сте платили предварително, ние сме задължени да възстановим платената от Вас сума в срок от 5 работни дни.

 

ВНИМАНИЕ:

За да получите поръчаната от Вас стока, е необходимо да изберете точен адрес за доставка.

Ако желате да посочите друго лице за получател изберете и попълнете поле "Друго лице за доставка" и отново изберете точен адрес за доставка.

След като финализирате поръчката си, на електронния адрес, който сте посочили, ще получите имейл с номер на поръчка и цялата информация за нея.

Ако са необходими уточнения за условията или адреса на доставката, наш оператор ще се свърже с Вас по телефона.

 

ВАЖНО!

При получаване на пратката заплатете стойността на наложения платеж и задължително проверете целостта на стоката в присъствието на куриера, особено ако е чуплива!

Ако сте платили предварително по банков път или с кредитна карта, не дължите плащане на куриера. В този случай отворете пратката веднага след като я приемете. В случай че стоката е повредена, куриерът е длъжен да напише пред Вас двустранен протокол, който ще гарантира повторното изпълнение на поръчката Ви.

Свържете се с нас на телефон: 0888 805 120, или ни пишете на имейл: info@pazaruvai-lesno.bg, за да ни информирате за случая.

 

ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ

Посочването на непълни или неверни данни в профила на клиента прави поръчката невалидна и тя не обвързва www.pazaruvai-lesno.bg с изпълнение.

Лица под осемнадесет (18) години нямат право да поръчват алкохолни напитки и „Пазарувай Лесно“ си запазва правото да отказва такива поръчки.

Ако предварително платена стока е изчерпана, оператор на „Пазарувай Лесно“ се свързва с клиента и предлага нова дата за доставка или възстановяване на платената от клиента сума в срок от 5 работни дни.

 

ВРЪЩАНЕ НА ЗАКУПЕНА СТОКА

Всеки потребител има правото да върне поръчаната стока в срок от 14 работни дни след получаването й, ако стоката отговаря на следните условия:

  • не е ползван;
  • няма механични повреди;
  • с оригиналната си опаковка е и има търговски вид;
  • придружена е от приложената гаранционна карта, съпътстващите я документи и аксесоарите, с които е била получена.

Купувачът трябва да се свърже с оператор на „Пазарувай Лесно“ на телефон 0888 805 120 или 0899 981 382 и да съобщи за отказа си. „Пазарувай Лесно“ ООД се задължава да възстанови заплатената за стоката сума в срок от 5 работни дни от датата, на която тя е получена обратно, или да я подмени. При направена покупка с карта, връщането на суми е с кредитна транзакция по картата, с която е направена покупката. Разходите по транспортирането са за сметка на купувача.

В случай че клиентът получи стоката във вид, несъответващ с условието за доставка, или друга стока, различна от поръчаната, „Пазарувай Лесно“ ООД подменя стоката, като поема разходите по доставката, или възстановява платената от клиента сума.

При установяването на дефект след изтичането на 14-дневния срок и преди изтичането на гаранционния срок, купувачът може да даде стоката за ремонт в сервиз съгласно гаранционните условия на съответната фирма производител.

За всички въпроси и препоръки, свързани с продуктите, доставката и заплащането или с използването на сайта, моля, свържете се с наш оператор на тел.: 0888 805 120 или 0899 981 382, или ни пишете на имейл: info@pazaruvai-lesno.bg.